top of page
Skribentens bildNordic Milsim

Battle Report RS 12-03-22



 

 

Deltagare - 90st

Varav nybörjare: 4st, extra eloge till er!


Väder - klart

Temperatur: 9-11°

Nederbörd: 0,0mm

Vind: 2 m/s

Luftfuktighet: 66%

Sikt: 39km


 

Intro

Vid premiären av säsongen 2022 så fick spelarna möta ett nytt ansikte. WEC Action Center hade blivit Nordic Milsim. En ny logotyp och ny känsla redan från start. Check-in var tydligt att urskilja med ett smörgåsbord av artiklar att köpa och enklare sätt för spelare att checka in för dagen, allt inringat i ett större tält.

Kronograf-stationen hade också fått ett nytt ansikte med helt nya båg-kronografer för att enklare och snabbare kunna ge en korrekt bedömning av varje spelares individuella vapen. Nordic Milsim har även infört kroning med egna 0.32 kulor, för alla spelare som ämnar spela med den vikten eller lättare, för att snabba upp processen ytterligare.

Dagen till ära så ekade den normalt relativt tysta samlingsplatsen av pulserande och stämningshöjande musik!

Spelet i sig innehöll fler tonhöjande moment än tidigare, bättre utrustning och mer utmanande uppdrag. Grunden var densamma men en hel del nytt att ta del av.


Timme 1-2


Röda sidan planerar sin strategi för dagen. Foto: Jacek Majek

Från start så hade röda sidan en tydlig strategi av ett ta de första punkterna för spelet och med det vinna en strategiska fördel för framtiden av dagen. Högst tryck låg det på POI 1 samt DP 2.

Den röda sidan lyckades snabbt befästa staden vilket på så sätt blev väldigt svårintaglig för den gula sidan. Samtidigt så hade en stor grupp av röda försökt ta sig upp mot DP 2 för att därifrån även kunna ge understöd, söder mot norr, till den grupp som försvarade staden.

Den gula sidan bjöd dock på hårt motstånd vid DP 2 när dom möttes på kullens topp.


Gula sidan bygger upp sin mobila respawn
Röda förskansar sig i staden. Foto: Jacek Majek

En hård strid bryter ut mellan gula och röda spelare runt DP 2. Den tuffa terrängen gör att den som skulle komma vinnande ur denna strid skulle få fördelen av att försvara en svårintaglig kulle mot en eventuell nästa anfallsvåg. Båda sidor förstår vikten av att vinna den initiala kontakten.


Gula håller DP2 i väntan på fientlig kontakt. Foto: Jacek Majek

Den gula lyckas vara de första att ta kontrollen av DP 2, men det dröjer inte länge innan en större röd anfallsstyrka når platsen och påbörjar sitt anfall. Striderna är hårda men tillslut ger försvaret vika för det hårda anfallstrycket och punkten faller i de rödas händer.


Röda sidan tar kontrollen av DP2. Foto: Jacek Majek

Efter att ha förlorat kontrollen av DP2 så omgrupperar den gula sidan för att istället slå mot POI1 i staden. Den röda sidan som redan är beredda i sin försvarsställning lyckas dock framgångsrikt kasta tillbaka det gula anfallet som slår i den direkta riktning som försvaret är uppställt i.

Det ser mörkt ut för den gula sidan som inte verkar få grepp över att koordinera sina anfall till ett. Röda lyckas med det hålla POI1 fram till stängning 11:30 och laget tilldelas därmed 100 extra poäng.


Gula i ett anfall mot POI1. Foto: Henrik Persson


Timme 3

Vid 11:30 så tilldelas dagens första uppdrag för lag gul. Laget får instruktionerna om att infiltrera en compound utanför spelområdet, som också försvaras av en okänd styrka. Därifrån ska man även finna underrättelsematerial för att förhindra en fientlig drönarattack.

Den gula sidan skickar en lite trupp för att försöka genomföra uppdragets första del, vilket man också i sin tur lyckas med. Dator och avfyrningskoder lokaliseras och tas om hand för att vidare försvaras i en hackningsprocess av fientlig drönare. Allt för att med den använda motståndarens vapen mot dem själva.


Styrsystem för den fientliga drönaren omhändertas. Foto: Nordic Milsim

Samtidigt fortsätter hårda strider vid DP2 och POI 2. Den gula sidan lyckas hålla POI2 hela vägen fram tills att det bara är 10 minuter kvar på punkten. Därifrån kommer ett stort rött anfall som lyckas med uppgiften att återta POI2 för de röda fram till stängning. Röda får därmed ytterligare 100 extra poäng för sitt genomförande.


Röda koordinerar sitt anfall mot POI2 via Telegram. Foto: Jacek Majek

Timme 4

Den gula sidan tappar mark på slagfältet men samtidigt är man i den sista fasen för att lösa sitt uppdrag. Ett uppdrag som inte bara kan ge den egna sidan 300 poäng vidare in i spelet utan även helt neutralisera en röd punkt vilket i sin tur minskar valmöjligheterna för den röda sidan att koordinera sina anfall ifrån.

För de rödas del så ändras läget drastiskt. Den originella planen av att lägga sitt fokus på att kontrollera de strategiskt viktiga punkterna på slagfältet har fungerat väl. Men man inser nu att det inte kommer att räcka för en komfortabel seger när man får än fler uppgifter att lösa. DP 1 ska snart stänga, vilket man än så länge kontrolleras av gula styrkor. Uppgifter om gulas uppdrag har kommit till kännedom och man behöver stoppa detta för att inte tappa greppet om striden. Samtidigt i allt detta så har även ett eget uppdrag kommit på Telegram. En materielllast med två granatkastare har kommit till UPK23, vilket man behöver ta emot för att sedan sätta upp en skytteplats av dessa vid UPK 25.


Lag röd lyckas hämta GRK-lasten bakom fiendens linjer oupptäckta. Foto: Nordic Milsim

Lag röd delar därför upp sina resurser och det märks att man inte längre har samma eldkraft som vid tidigare genomföranden. För när timmen är slagen så har röda inte lyckats stoppa det gula uppdragen, samtidigt som att de gula själva lyckas med att säkra DP1. Totalt 400 poäng till lag gul bara denna timme och ett nytt vapen i och med det lyckade uppdraget; att välja en valfri punkt som de röda kontrollerar, för att slå ut med hjälp av drönaren. POI1 väljs av lag gul och för de rödas räkning är det nu av extrem vikt att det egna uppdraget kan genomföras.


Gula tar kontrollen av DP1. Foto: Jacek Majek

Timme 5

Rödas hopp ligger nu i uppdraget och den grupp av röda som tagit emot lasten har också lyckats transportera den till skytteplatsen utan att bli upptäckta. Ett runtomkring-försvar sätts upp runt platsen och huvudskjutriktningar delas ut. Vidare så ser gruppchefen för försvaret till att taktiskt placera ut ett prickskyttepar som både kan observera och leda elden vid ett eventuellt motanfall av de gula.


Röda sidan sätter upp skytteplatsen för GRK samt sitt försvar av den. Foto: Nordic Milsim

Att uppdragets framgång skulle vara avgörande för den röda sidans seger verkar inte ha nått övriga röda styrkor. Istället la den de sitt fokus på att försvara kontrollen av DP2 och inga förstärkningar nådde den röda grupp som försvarade skytteplatsen. Det gällde nu att för allt i världen inte låta fienden slå ut deras GRK. När det bara är 10 minuter kvar innan de röda ska lyckas med sitt uppdrag så hörs kulor som viner i luften. Ett kraftfullt anfall av de gula har organiseras och släpper nu sin väldiga kraft mot den röda gruppen som försöker hålla sina ställningar. Tiden tickar och fler och fler röda faller. gula kommer allt närmare och det röda försvaret har bara en medlem i gruppen kvar i striden. Men med bara 3 minuter kvar så når de gula fram till platsen och kan förhindra de röda från att lyckas med sin uppgift.

Även om de röda som håller försvaret vid DP2 så räcker det inte för en seger utan resultatet för dagen blir lika tight som striden om skytteplatsen för de röda granatkastarna. Endast 3 poäng avgör segraren för dagen!

 

Resultat

Gult lag:

Poäng för utförda uppdrag = 300

Poäng för stängda punkter= 100

Poäng för tid på klockor= 526

Poäng totalt= 926 (Segrare)


Rött lag

Poäng för utförda uppdrag = 0

Poäng för stängda punkter= 300

Poäng för tid på klockor= 623

Poäng totalt= 923





 

Tankar ifrån arrangören

Det var otroligt roligt att se så många som kom ut för att kriga tillsammans med oss!

Extra eloge till alla spelare som nu tog till sig ifrån föregående spel och kom ut i god tid till check-in vilket förenklade arbetet avsevärt med att se till så att spelet kunde starta i utsatt tid.

Vi vill fortsatt uppmana er att göra detta och såklart läsa igenom spelupplägg, regler och i övrigt göra de förberedelser som behövs.

En viktigt del som vi tar till oss är att bli än tydligare i att förmedla om att spelen vi anordnar på Räddningsskolan inte är "vanliga" airsoftspel. Våra spel ämnar att replikera en riktig konflikt så likt som möjligt och är därmed inte utformade på samma sätt som många andra spel är. Vi vill uppmana er alla att delta i striden under hela dagen och under hela den avsatta tiden för eventet, då detta skapar en bättre upplevelse för alla runt omkring samtidigt som att planeringen för spelen utgår ifrån en balans mellan de olika sidorna. En balans som lätt bryts av att flera spelare ifrån ena sidan avbryter sitt spel för ex. lunch. Ta istället tillfället att utspisa i fält, som i riktiga världen. Det är också en taktisk och strategisk del av spelet, när, var och hur. Det kan vara en fantastiskt upplevelse, likt verkligheten, att ta hand om gruppen och se till att stridsvärdet bibehålls eller höjs inför kommande strider samtidigt som kamrater emellan får dela på uppgiften att skydda gruppen medans den återhämtar.


Överlag är vi nöjda med spelet även om vi hade en hel del tekniska problem, men det viktigaste är att det inte märktes för er spelare i den feedback vi fått av er. I slutändan så var ni rörande överens om att detta var ett fantastiskt spel i de-breifen vilket är vårt slutgiltiga mål!





 

Nästa spel är den 2 april



365 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page