Evenemangsinfo
TIDER:
08:00-09:00 Incheckning OBS: Vi släpper inte in några spelare efter att Check-in stängt
09:20-09:45 Genomgång
10:00-15:30 Spel
15:40-16:00 Debreif
Detta behöver du ha gjort innan spelet OBLIGATORISKT
Anmälan: klicka här (Här kan du även se praktisk information, pris tider etc.)
Läs igenom våra regler regler, OBS: Regeltillägg & ändringar har tillkommit 2024 (Vi kommer fråga er om regler vid check-in):
Ta med dig en röd och en blå armbindel (oavsett om du har fått en lagplacering)
Ta med dig en vit gasbinda/linda, minimistorlek 8x400cm
Ta med dig träffduk
Ladda ner appen Telegram (behövs för kommunikation inom laget) Google play: klicka här App store: klicka här
Ladda ner appen Ares Alpha (behövs för att kunna se kartan i realtid samt utföra uppdrag) Google play: klicka här App store: klicka här
Ta med dig något att förvara vatten i
Ta med dig mat, vi har till försäljning (ingen paus för lunch, vi äter i fält under spel och dina kamrater har inte råd med att du försvinner en timme)
Säkerställ att all din utrustning fungerar
VIKTIGT: Kom i tid, vi kommer INTE släppa in spelare efter 09:00 då check-in stänger
Medic
Alla spelare kan heala en lagkamrat 1 gång!
Blir du träffad första gången efter att ha lämnat respawn så har du möjlighet att bli healad av alla spelare.
Heal görs genom att en kamrat lindar hela din sjukvårdsbindel (8x400cm) runt din arm.
Blir du träffad en andra gång (när du har din vita bindel lindad & knuten runt armen) så kan du inte längre bli healad och måste återvända till re-spawn, därefter kan du bli healad på nytt.
OBS: Nya regler kring ballistiska kroppsskydd och hjälm (möjlighet till extra sjukvårdsbindel, se regler).
Medic-process
Du blir träffad- skrik träff klart och tydlig. Den som sköt dig ska veta att du blivit träffad!
Ta på dig dathrag/träffduk.
Du ropar efter sjukvårdare/medic
En kamrat kommer fram och tar din sjukvårdsbindel ifrån dig.
Ta av dig deathrag, du är nu en måltavla återigen (även under tiden din kamrat lindar bindeln)
När hela bindeln är lindad runt din arm och säkrad med en knut så är du tillbaka i striden igen
Inte mer än 20cm av bindel får hänga löst.
Medicbindlar ska vara minst 8x400cm, utan dessa så kan du inte bli healad. Ta med en egen eller köp en personlig av oss för 30kr
LEGEND (teckenförklaring karta)
Grön streckat område: Safezone, skyddsglasögon ska fortfarande bäras men inget skjutande av vapen.
OBS: Södra safezone är ej i bruk och omfattas inte av några restirktioner!
Blå kvadrat med text RS: Blå main respawn
Röd kvadrat med text RS:: Röd main respawn
Orange/gul kvadrat med svart siffra: Domination point (DP)
Röd cirkel: Zon för indirekt eld
Grön cirkel: Omgrupperingszon (för indirekt eld)
Röd siffra: UPK punkt
Vitt streck: Höjdkurva
Orange område mellan G-E 4-5: Beträd ej!
Orange cirkel (F 8-9, G 8-9): Används ej, inga begränsningar!
Karta tilldelas vid Check-in (ta gärna med egen plastficka)
Main mission
Domination point (DP)
På kartan finns det 4 DP utmarkerade, dessa är strategiskt viktiga punkter för att ta kontroll över området. På dessa punkter ligger det en låda. Ta över punkten genom att lägga brickan med din lagfärg på lådan markering "tag". Detta ger ditt lag poäng och kontroll över området. 1 minut= 1 poäng
Punkten kommer byta till den färg som stämmer överens med laget vars kontrollerar punkten i Ares Alpha appen.
Punkterna kommer att stängas vid angivna klockslag, den som kontrollerar punkten vid nedstängning tilldelas 100 extra poäng + att platsen blir en permanent respawn-punkt för ditt lag.
Stängning
DP 1 - 11:30
DP 2 - 13:00
DP 3 - 14:00
DP 4 - 15:30
Side missions
Under spelet kommer uppdrag att tilldelas ifrån spelledning.
Varje uppdrag är värt 300p vid fullständigt och godkänt genomförande (lika mycket som att hålla en punkt i 5h)
Uppdrag kan genomföras på områden som inte täcks av spelkartan.
Uppdragen påverkar spelet gång mer än bara poäng vid genomförandet. Lyckade uppdrag kan ge det egna laget strategiska fördelar och mer vapenkraft vidare in i spelet.
Uppdragen genomförs via appen Ares Alpha, appen krävs för att kunna samla in poängen för uppdragen.
Uppdragen kommer att fås genom QR-koder som läses genom Ares Alpha. Uppdragens QR-koder finns från start i lagens main respawn. Däremot så kan de inte startas vid alla tider. Tid för aktivering står vid varje QR-kod.
Vissa uppdrag går i flera steg, en kod kan leda till en annan med vidare instruktioner.
Det är STARKT REKOMMENDERAT att ha med sig penna och anteckningsblock för att skriva ned viktig information som kommer genom QR-koderna.
Respawn
Main respawn: Direkt- ta dig till platsen, när du nått denna så kan du återgå till striden direkt.
Kontrollpunkt stängd av ditt lag: Var 15e minut, du kan respawna på denna plats varje gång klockan visar XX:00, XX:15, XX:30, XX45.
Indirekt eld (artilleri)
I spelet så kan lagen få tillgång till indirekt eld (artilleri). Detta kan komma i flera olika utföranden.
Granatkastare (GRK): Granatkastaren ger extra eldkraft genom att kunna verka mot specifika områden på kartan, dessa områden markeras genom en röd cirkel med namnet artillery zone X (X utbytt mot en siffra för det specifika beskjutningsområdet).
Granatkastare tillhandahålls av arrangör (genom spelets uppbyggnad), men bemannas och transporteras av spelarna själva.
Ammunitionen till granatkastaren tillhandahålls av arrangör (genom spelets uppbyggnad), men transporteras och används av spelarna själva. Ammunitionen simuleras genom mindre pyro-raketer. (Raketen flyger cirka 30-50m).
Ammunitionen är begränsad!
För att skjuta med granatkastare:
· Ställ granatgastaren i närheten av den zon du vill beskjuta.
· Rikta granatkastaren med en vinkel uppåt så att raketen smäller ovan och i zonen du vill beskjuta.
· Se till att granatkastaren har fritt skottfält snett uppåt.
· Tänd på raketen och släpp ner den i granatkastarens ”rör”.
· Ropa högt ”SKOTT KOMMER!”
· Upprepa för att skjuta totalt TRE skott.
Granatkastare får inte beskjuta en zon senare än 30 minuter till att den punkten som ligger i zonen stänger. DVS. Vill du beskjuta zon 1 så får det senast göras 11:00. Annars räknas inte den indirekta elden och får ingen verkan.
Verkan:
Alla spelare som befinner sig i den artilleri-zon som blivit beskjuten räknas som utsatta för indirekt eld. Undantag gäller för spelare som;
Är i skydd innanför en stängd byggnad (inte närmare är 2m från närmaste öppning, fönster etc. Det vill säga, är du innanför en byggnad men står 1,5 m ifrån en öppen dörr eller öppet fönster så räknas du ändå som utsatt för indirekt eld).
Är nedgrävd i en bunker, skyttevärn.
Alla spelare som är utsatta för indirekt eld är tillfälligt utslagna, däremot inte träffade.
Tillfälligt utslagna spelare tar på sig träffduk och är tvungna att omgruppera utanför den gröna cirkeln namngiven ”re-group Z X” (X utbytt mot en siffra för det specifika beskjutningsområdet).
Omgrupperingen får ske på vilken plats som helst utanför zonen med följande undantag:
· Det är inte en pågående strid på platsen.
· Det är inga motståndare vad du kan se närmare än 100m från platsen.
· Det pågår inga uppdrag närmare än 500m från platsen.
Utanför zonen behöver dessa spelare vänta, stillastående, på samma plats under en kort re-spawntid (5 minuter), med träffduk på.
Under omgrupperingsfasen så faller spelarna under samma regler som om de vore träffade. Inte skjuta, inte delge information.
Efter 5 minuter får dessa spelare återgå till spel ifrån den plats där de omgrupperade. Re-spawn räknas som avslutat när du tagit av dig träffduken, tidigast efter 5 minuter.
I händelse av att en motståndare upptäcker dig under din stillastående grupperingsfas så behöver du omgruppera på nytt till en annan plats, med 5 minuters ny re-spawntid, oavsett hur länge du hittills väntat.
Regeluppdateringar
Blå armbindel används istället för gul.
Bleedout numera obligatorisk i första 5 minuterna.
Nya regler för ballistiska hjälmar & kroppsskydd.
Nya regler kring indirekt eld (artilleri)
Dedikerad sjukvårdare borttagen.
Obligatorisk chroning av alla vapen införd.
Kommunikation
Lagen kan kommunicera med varandra efter eget tycke och det ställs inga krav på dig som spelare att vara med i någon av spelets kommunikationskanaler. Däremot, så har vi tydligt sett på våra event, att det laget som på bäst sätt har en effektiv och tydlig kommunikation med majoriteten av spelarna på sin sida är det lag som kommer att ha den djupaste spelupplevelsen och störst chans att vinna spelet.
Kommunaktion sker på två olika sätt genom spelet:
Telegram
Telegram är en krypterad chatt-applikation och fungerar i mångt på samma sätt som andra chattfunktioner. Vi väljer att ha Telegram som alternativ av flera anledningar, dels för att de som inte har en egen radio ändå ska kunna kommunicera med andra spelare, dels för att radio är begränsat.
Nackdelen med Telegram är att du behöver ha tillgång till en smarttelefon, det kan också vara ett störande element att behöva ta upp telefonen för att se vad som händer då du inte får samma direkta respons som via en radio.
Däremot så kan man nå många fler utan att störas av radiobrus eller konstant prat via radio, samtidigt som appen inte heller begränsas av antenner och terräng.
Radiokanaler
BLÅ
PMR
• Kanal 1 – 446,00625 MHz.
• Kanal 2 – 446,01875 MHz.
• Kanal 3 – 446,03125 MHz.
• Kanal 4 – 446,04375 MHz.
• Kanal 5 – 446,05625 MHz.
• Kanal 6 – 446,06875 MHz.
• Kanal 7 – 446,08125 MHz.
• Kanal 8 – 446,09375 MHz.
JAKT
• Jakt 1 – 155.425
• Jakt 2 – 155.475
• Jakt 3 – 155.500
RÖD
PMR
• Kanal 9 – 446,10625 MHz.
• Kanal 10 – 446,11875 MHz.
• Kanal 11 – 446,13125 MHz.
• Kanal 12 – 446,14375 MHz.
• Kanal 13 – 446,15625 MHz.
• Kanal 14 – 446,16875 MHz.
• Kanal 15 – 446,18125 MHz.
JAKT
• Jakt 4 – 155.525
• Jakt 5 – 156.000
• Jakt 6 – 155.400
• Jakt 7 – 155.450
SPELLEDNING
-Finns på Telegram lagchatt
-Tel. 0708780439
-Radio
PMR
• Kanal 16 – 446,19375
Commentaires